Auto in privé of van de zaak 2021
Je hebt al een auto van de zaak of je bent van plan een auto te kopen. In beide gevallen is het interessant om stil te staan of de auto in privé of op de zaak fiscaal het voordeligst is. In dit bericht willen we dit onder de aandacht brengen met behulp van de voor- en nadelen en een voorbeeldberekening.
- Auto van de zaak.
De auto zit in de B.V. of is ondernemingsvermogen wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Hieronder een aantal voor- en nadelen:
Voordelen | Nadelen |
De onderneming betaalt alle kosten en draagt het risico. | Gebruik je de auto privé voor meer dan 500 km per jaar, dan krijg je een bijtelling. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde. Het percentage is afhankelijk van de CO2 uitstoot. |
De autokosten zoals benzine, verzekeringen en motorrijtuigenbelasting zijn aftrekbaar van de winst. | De onderneming betaalt btw over het privégebruik. Dit kan op basis van de werkelijke kilometers als er een rittenregistratie is. Is deze er niet dan is de btw over het privégebruik 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde. |
De jaarlijkse afschrijving op de auto is aftrekbaar van de winst. | |
Bij aanschaf kun je de btw terugvragen. | |
Bij aanschaf van een elektrische auto kun je gebruik maken van Milieuinvesteringsaftrek (MIA). In combinatie met aanschaf zonnepanelen kan het voordeel worden vergroot. |
- Auto in privé
Je bezit de auto in privé. Dit heeft een aantal voor- en nadelen. Hieronder een overzicht:
Voordelen | Nadelen |
Je hebt geen bijtelling. | De aanschaf- en overige autokosten komen volledig ten laste van privé. |
De onderneming hoeft geen btw te betalen over het privégebruik van de auto. | De autokosten zijn niet aftrekbaar. |
Je kunt een belastingvrije onkostenvergoeding ontvangen van €0,19 per zakelijke kilometer. | |
Onder voorwaarden €4.000 subsidie bij aankoop van een nieuwe elektrische auto. €2.000 bij aankoop van een tweede-hands elektrische auto. |
- Zakelijk of privé?
Er zijn dus redelijk wat factoren die een rol spelen bij de vraag wat nu het voordeligst is. Over het algemeen is bij aanschaf van een nieuwe auto het voordeligst om dit zakelijk te doen. De afschrijving is dan namenlijk hoog en kosten zijn aftrekbaar. Maak je echter relatief veel zakelijke kilometers en heeft de auto een hoge cataloguswaarde, dan kan het voordeliger zijn om de auto in privé te rijden en de zakelijke kilometers te declareren.
- Voorbeelden
Om te laten zien wat de verschillen tussen zakelijk en privé kunnen zijn, hebben we dat berekend met een uitgebreid rekenmodel voor vijf situaties bij vier verschillende auto’s. Hieronder zie je eerst een schema met een aantal uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn algemeen en kunnen in werkelijkheid verschillen. In het tweede schema zie je hoeveel inkomstenbelasting het kost wanneer je de auto in privé rijdt of zakelijk. Kijk ook nog naar de voetnoten voor aanvullende informatie.
Uitgangspunten | Audi Q4 e-tron (elektrische auto) | Mercedes GLA (nieuwe benzine auto) | Volvo XC60 (tweede hands auto) [1] | BMW 5-serie (youngtimer) [2] |
Cataloguswaarde | €50.000 | €50.000 | €50.000 | n.v.b |
Werkelijke waarde | €50.000 | €50.000 | €15.000 | €10.000 |
Privé km’s p/jaar | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Zakelijke km’s p/jaar | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Woon-werk km’s p/jaar | 5.000
|
5.000 | 5.000 | 5.000 |
Verzekeringen | €1.000 | €1.000 | €1.000 | €1.000 |
Elektriciteitskosten | €950 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Gem. verbruik | n.v.t. | 1 op 14 | 1 op 14 | 1 op 14 |
Brandstofprijs per/l | n.v.t. | €1,60 | €1,60 | €1,60 |
Kosten onderhoud | €1.000 | €1.000 | €1.500 | €2.000 |
Overige kosten (parkeren/wassen etc.) | €1.000 | €1.000 | €1.000 | €1.000 |
Motorrijtuigenbelasting | €0 | €1.000 | €1.000 | €1.000 |
Bijtelling 2021 | 12% x €40.000 + 22% over de waarde boven €40.000 | 22% x cataloguswaarde | 22% x cataloguswaarde | 35% x werkelijke waarde |
Bijtelling 2022 | 16% x €35.000 + 22% over de waarde boven €35.000 | 22% x cataloguswaarde | 22% x cataloguswaarde | 35% x werkelijke waarde |
[2] Uitgangspunt is een auto van meer dan 15 jaar oud met een werkelijke waarde van €10.000.
Audi Q4 e-tron (elektrische auto 2021) | Audi Q4 e-tron (elektrische auto 2022) | Mercedes GLA (nieuwe benzine auto) | Volvo XC60 (tweede hands auto) | BMW 5-serie (youngtimer) | |
Privé | €3.870 | €3.870 | €5.981 | €3.775 | €4.183 |
Zakelijk | €2.615 | €3.324 | €4.109 | €4.109 | €1.307 |
Voordeligst | Zakelijk | Zakelijk | Zakelijk | Privé | Zakelijk |
- Invloed belastingplan 2022
In het belastingplan van 2022 zijn een tweetal voorstellen opgenomen die van invloed zijn op de elektrische auto:
De bijtelling neemt sneller toe dan eerder is vastgesteld. | De bijtelling voor 2022 zou zijn: 16% x €40.000 + 22% over de resterende waarde. Nu ligt het voorstel er om dit te verlagen met €5.000. De bijtelling wordt dan 16% x €35.000 + 22% over de resterende waarde. |
De percentages van de MIA worden verhoogd van 13,5%, 27% en 36% naar 27%, 36% en 45%. | Of dit extra voordeel oplevert bij zakelijke aankoop van een elektrische auto valt nog niet te zeggen. De milieulijsten worden pas eind van het jaar gepubliceerd. Het maximum bedrag waarvoor MIA mogelijk is kan worden verlaagd in 2022. In 2021 was de MIA 13,5% over maximaal €40.000. |
- Advies
Dus heb je een auto van de zaak? Ben je van plan een auto te kopen? En benieuwd wat voor jou het voordeligst is? Neem dan gerust contact op met je relatiebeheerder! Aan de hand van jouw persoonlijke situatie en uitgangspunten maken wij met ons uitgebreid rekenmodel graag een berekening om inzicht te geven in wat voor jouw het voordeligst is.